Pewnie słyszałaś, że właściwie napisany tekst na stronie internetowej pomoże Ci w dotarciu do klienta. I że są ludzie, którzy pisaniem treści na strony WWW zajmują się zawodowo. Zastanawiasz się, co robi copywriter? I dlaczego jego teksty są tak wyjątkowe, że ich pisanie stało się osobnym zawodem? Zaraz Ci o tym opowiem.

Na pytanie: 

Czym się zajmujesz?

szybko przestałam odpowiadać, że copywritingiem. Kiedy tak mówiłam, moi znajomi i rodzina drapali się w głowy i pytali dalej: 

– A właściwie co robi copywriter?  

Zaczęłam więc opowiadać, że:

  • piszę teksty na zlecenie,
  • dzięki odpowiednim słowom pomagam dotrzeć do klienta, wcześniej poznając jego potrzeby,
  • wykorzystuję moc słowa, by skłonić czytelnika do działania.

Nadal niewiele to wyjaśniało, bo żadne z tych stwierdzeń nie odpowiada w pełni na pytanie: czym zajmuje się copywriter? Dlatego, zamiast budować nowe definicje, zaczęłam przytaczać pewną historię.

O 4 słowach dopisanych na kartonie

Wyobraź sobie gwarną ulicę Nowego Jorku lat 50 XX wieku. Pracownicy agencji reklamowych, które powstają jak grzyby po deszczu na Madison Avenue, ruszają na lunch. Wśród zabieganej masy ludzi jest jeden człowiek, który nigdzie nie pędzi. To niewidomy, który stoi i prosi o pieniądze. Przed nim leży kawałek kartonu z napisem: Jestem ślepy.

Ludzie nie zwracają uwagi na biedaka. Kubek na datki pozostaje pusty. Obok żebraka zatrzymuje się dwóch facetów. Jeden z nich przedstawia się niewidomemu i pyta, czy może dopisać parę słów do jego wezwania. Dzięki temu skłoni przechodniów, by stali się bardziej hojni.

Żebrak zgadza się. Rosser Reeves pionier reklamy telewizyjnej, dopisuje 4 słowa, odkłada kartkę i odchodzi. Parę kroków dalej wraz z kolegą obserwuje, co się wydarzy. Założyli się o to, czy dopisek zmieni sytuację ślepca. I co widzą? Przechodnie czytają, zatrzymują się i zapełniają kubek monetami i banknotami. Słowa, które dopisał spec od reklamy, zapewniają niewidomemu niezłą kolację na następnych kilka dni.

Tak działa robota dobrego copywritera

Ciekawi Cię, co dopisał Reeves? Pewnie, przecież inaczej nie dotarłabyś do tego momentu. Oto słowa, które zatrzymały przechodniów:

Jest wiosna, a ja jestem ślepy 

Ludziom zrobiło się żal człowieka, który nie może zobaczyć kwitnących w okolicznym parku magnolii. I poczuli potrzebę, by umilić niewidomemu dzień drobną monetą wrzuconą do kubka.

Co robi copywriter? Zamienia słowa na emocje

Nie ma nic odkrywczego ani w tym, że jest wiosna, ani w słowach:  Jestem ślepy. To nie poemat, to fakty. Czy czujesz jakiej mocy nabrały, gdy dobry copywriter zestawił je w odpowiedni sposób?

Tak działa copywriting – zamienia słowa w emocje, by wywołać reakcję. Czasem wystarczą 4 odpowiednio dobrane wyrazy, by potencjalny klient stwierdził: 

Wow! Wiesz, czego mi trzeba.

Właśnie znalazłem rozwiązanie mojego problemu.

Super, biorę to! 

Co robi copywriter? Nadaje znaczenia przedmiotom

Zdecydujesz się na zakup najnowszego telefonu Samsunga nie dlatego, że potrzebujesz urządzenia do gadania z rodziną i znajomymi. Jeśli by tak było, wzięłabyś najtańszy. Kupisz Samsunga Galaxy S20 FE, bo jak mówi reklama:

To telefon, który daje Ci to, czego chcesz, aby robić więcej rzeczy, które kochasz.

A Ty chcesz robić doskonałe zdjęcia oraz filmy i dzielić się z całym światem wszystkim tym, co Cię inspiruje. Pragniesz, by jakość transmisji video była jak najlepsza, a spotkania on-line z najbliższymi odbywały się bez zakłóceń. A że do tego najlepszy będzie Samsung Galaxy, przekonał Cię właśnie copywriter.

Niewidomy miał szczęście, bo pomógł mu spec od reklamy. I to nie byle jaki! Jego reklama leku na ból głowy Anacin w ciągu 7 lat zarobiła więcej niż film Przeminęło z wiatrem w ciągu 25 lat. Życzę Ci, byś także odnalazła celne słowa dla swojej oferty lub spotkała wyjątkowego copywritera, który pomoże Ci zawładnąć tłumem klientów.