Nie masz czasu na samodzielne pisanie tekstów i chodzi Ci po głowie, aby zatrudnić do tego specjalistę. Tylko skąd wiadomo, że on napisze je tak, jak chcesz? Zobacz, jak wygląda współpraca z copywriterem.
Oczekujesz tekstów w konkretnym stylu. Do Twojego biznesu nie pasują nadęte treści lub wręcz przeciwnie, interesuje Cię tylko oficjalna komunikacja z klientem. Im lepiej zrozumiesz się z copywriterem, tym większe prawdopodobieństwo, że po otrzymaniu tekstu, powiesz tak, jak wiele z moich klientek:
„Wow, napisałaś dokładnie to, o co mi chodziło”.
Najpierw opowiedz o swoim pomyśle, o tym, czego potrzebujesz, w jakiej ilości i na kiedy.
Aby korespondencja nie trwała tygodniami, dokładnie określ, czego szukasz:
Dzięki tym danym copywriter będzie wiedział, jak może Ci pomóc, ile to będzie trwało i kosztowało. A to przecież najbardziej Cię interesuje, prawda?
(Jeśli czasem zastanawiasz się, czy na początku maila napisać Witam, a może Szanowna Pani, albo czy po Pozdrawiam stawia się przecinek, odpowiedzi znajdziesz we wpisie „Jak zacząć mail i jak go zakończyć, żeby uniknąć wpadek”.)
Kiedy już wstępne ustalenia za Wami, copywriter poprosi Cię o wypełnienie briefu. Tak, będziesz pisać. Tak, najpierw Ty, a nie on. To z briefu copywriter będzie wiedział, jak chcesz, by wyglądały Twoje teksty.
Teraz opowiesz szczegółowo, do kogo kierujesz swoje treści, czyli zastanowisz się, czego potrzebuje Twój idealny klient. Tekst nie powstaje przecież dla Ciebie.
Nie wstydź się pisać. Odpowiedzi na pytania nie muszą zdobyć 5 u pani od polskiego. Im więcej dasz informacji od siebie, tym copywriter lepiej wejdzie w Twoje buty. A właściwie w buty Twojego klienta. Dzięki temu znajdzie najlepszą drogę, by do niego dotrzeć.
Nie przejmuj się, że brief może mieć 15 pytań. One są naprawdę potrzebne. I nie wszystkie skomplikowane.
Uważaj! Jeśli trafisz na copywritera, który o nic Cię nie spyta i po pierwszym mailu napisze: „Ok. Tekst na jutro”. No cóż… Lepiej znajdź kogoś innego. Istnieje duża szansa, że nie trafi w potrzeby Twojego klienta, bo napisze zbyt ogólny tekst.
Zastanawiasz się, czy nie można o pytaniach z briefu pogadać przez telefon? Można. Jednak z własnego doświadczenia wiem, że warto spisać i potwierdzić ustalenia. To zabezpieczenie dla obu stron.
Teraz gdy oddałaś już wszystkie informacje w ręce specjalisty, może on jak rasowy detektyw rozpocząć śledztwo. Przeanalizuje to, co napisałaś. Będzie szperał w internecie, by pogłębić informacje, które od Ciebie dostał.
Sprawdzi, o czym i jak rozmawiają Twoi klienci. Będzie przeglądał fora internetowe, by zobaczyć, czego oni oczekują. Dowie się, jak do nich mówić, by chcieli Cię słuchać i przekonać ich, że masz dla nich coś fajnego.
Uwaga! Teraz możesz dostać maila z pytaniami doprecyzowującymi. Współpraca z copywriterem to także Twoje odpowiedzi. Bo ile by nie znalazł informacji w internecie, to Ty zweryfikujesz, czy właśnie to chciałaś przekazać w swoim tekście. To istotne, by nie powstały merytoryczne błędy.
Kiedy copywriter pływa już w morzu informacji o Twoim biznesie, wyławia te, które będą najważniejsze dla tekstu. Składa je w konkretny pomysł i tworzy pierwszą wersję. To, co otrzymasz na końcu, będzie prawdopodobnie nijak się miało do wstępnego szkicu. Copywriter będzie go szlifował, poprawiał, dopieszczał, do momentu aż zdobędzie pewność, że może Was sobie przedstawić.
Zanim to nastąpi, tekst chwilę odpocznie. Przeszedł wiele poprawek i zmian, należy mu się. Copywriter przez ten czas oczyści głowę i nabierze dystansu do swojego dzieła, by przyjrzeć mu się na nowo. Przeredaguje go raz jeszcze. Przeprowadzi ostateczną korektę. I voilà – do Twojej skrzynki e-mailowej trafi wiadomość o tytule: „Gotowa propozycja tekstu”.
Czytasz go i masz dwie możliwości:
Jeśli chcesz mieć dobry tekst w szybkim czasie, pamiętaj, że to nie zależy tylko i wyłącznie od dobrych chęci copywritera. Jeżeli szczerze odpowiesz na pytania z briefu, zgłosisz szybko swoje uwagi, w niedługim czasie dostaniesz tekst, który Cię usatysfakcjonuje. Jeśli natomiast będziesz odpowiadać na maile raz na dwa tygodnie, to chyba sama rozumiesz, że tekst nie powstanie na jutro.
Wiesz już, jak wygląda współpraca z copywriterem. Ważne, by dobrze się dogadać i zrozumieć. A tekst, który otrzymasz, może okazać się jedną z lepszych inwestycji, którą zrobiłaś dla swojego biznesu.
Jeśli zastanawiasz się, ile kosztuje tekst u copywritera, przeczytaj artykuł: „Copywriter cena”.
Źródło zdjęcia tytułowego: freepik.com
Kasia Zubrzycka-Sarna, copywriterka, założycielka marki Pisarenka, autorka e-booków o blogowaniu oraz współautorka książki “Chcę WWWięcej”. Na pisarenkowym blogu podpowiada, jak moc słowa wykorzystać w budowaniu własnej marki.