Czym jest SEO, wyjaśniłam w artykule “SEO – co to jest i czy dzięki niemu zdobędziesz klientów”. Pora zająć się tym, jak pozycjonować stronę, żeby piąć się coraz wyżej w wynikach wyszukiwania.

Jakie czynniki mają wpływ na pozycjonowanie strony?

Jak działa Twoja strona, czyli technikalia

Nie wskoczysz wyżej w rankingu wyszukiwarki, jeśli Twoja witryna będzie się odpalać przez minutę. Nawet jeśli umieścisz na niej 1000 słów kluczowych. To nie wszystko.

Na co więc zwrócić uwagę?

Czy Google widzi Twoją stronę?

Nie zawsze robot Google może znaleźć, czyli zaindeksować, Twoją stronę w wyszukiwarce. Jeśli tego nie zrobi, Twoja witryna nie pojawi się w wynikach wyszukiwania. Jak sprawdzić, czy strona się indeksuje? Najłatwiej w Google Search Console. Możesz zrobić to też w okienku wyszukiwarki, wpisując:

site:nazwa domeny

Screen z wyszukiwarki Google - jak pozycjonować stronę

Co jeśli nie znajdziesz tu wszystkich swoich podstron? Pytaj swojego programistę 😉

Jak pozycjonować stronę – ważna jest szybkość

Pierwszych 5 sekund czasu ładowania strony ma największy wpływ na współczynniki konwersji. Zbyt długie czekanie znudzi internautę i ucieknie gdzie indziej. Im szybsza strona, tym robot Google częściej na nią wpadnie. A im więcej takich odwiedzin, tym lepiej.

Jak sprawdzić szybkość strony?

Np. tutaj: https://pagespeed.web.dev/

Wpisz w okienko wyszukiwarki adres swojej strony. W zależności od tego, co zaznaczysz, pojawią się wyniki dla komputera lub dla telefonu oraz podpowiedzi, co zmienić, żeby strona działała szybciej. 

Screen z PageSpeed Insights - jak pozcyjonować stronę dzięki SEO

Czy Twoja strona dobrze wyświetla się na telefonie?

Dziś większość użytkowników korzysta z internetu w telefonie. Dlatego robot Google skanuje i indeksuje strony w wersji mobilnej. Jeśli strona jest przyjazna dla użytkownika, pająk również będzie się po niej szybciej poruszał. 

Kiedy strona jest niedostosowana do urządzeń mobilnych? Np. gdy musisz przesuwać palcem w bok na ekranie telefonu, żeby doczytać koniec zdania.

Jak pozycjonować stronę dzięki treściom?

Masz już świetnie działającą stronę? Pora nauczyć się, jak wykorzystać SEO w Twoich tekstach.

Słowa kluczowe

Czyli to, co wpisze do wyszukiwarki internauta, żeby znaleźć Twoją stronę. Warto zastanowić się nad tym, czego chce i mówić do niego słowami, które same by wybrał, wyszukując treści.

Jak znaleźć słowa kluczowe?

Nie ma co zgadywać. Rusz po śladach, które zostawia internauta. 

Wyszukiwarka Google – sprawdź sugestie. Zacznij wpisywać interesujące Cię słowo, a wyszukiwarka podpowie, co najczęściej wpisują internauci. Wyszukiwarka pokaże pokrewne słowa kluczowe.

Wyszukiwarka Google screen hasła brownie - jak pozycjonować stronę dzięki SEO

Facebook i fora internetowe – tu możesz przeprowadzić śledztwo i sprawdzić, o co pytają ludzie. Prześledź, jakie pytania zadają.

Planery słów kluczowych – narzędzia, które pomagają w znalezieniu słów kluczowych. Pokazują liczbę miesięcznych wyszukiwań oraz inne dane, które mówią, jak duża jest konkurencja, czyli – czy trudno będzie wypozycjonować dane słowa kluczowe. Jeśli potrzebujesz podstawowych informacji do swojej analizy, możesz korzystać z nich za darmo.

Oto 3 miejsca, w których bezpłatnie sprawdzisz podstawowe informacje do swojej analizy SEO:

Jak wybrać słowa kluczowe?

To trudna sztuka, są przecież specjaliści tylko od SEO, którzy przeprowadzają analizy i wertują raporty, by znaleźć właściwe frazy. Na poziomie podstawowym wystarczy wiedza, że im bardziej szczegółowe słowo kluczowe, tym mniejsza konkurencja. Zobacz jak to wygląda w Ubersuggest:

Ubersuggest screen wyszukiwania hasła borwnie

To, co widzisz na zdjęciu to tzw. frazy długiego ogona.  92% wszystkich wyszukiwanych haseł to słowa kluczowe o długim ogonie. Lepiej wybrać słowa kluczowe z dużą ilością wyszukań (volume) i niskim SD, czyli Seo Difficulty (im wyższa jest ta liczba, tym większa konkurencja). 

Zamiast wybrać słowo „brownie”, spróbuj z „brownie z czerwonej fasoli”. Dzięki temu Twój tekst ma większe szanse trafić do właściwych odbiorców.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule “Gdzie umieszczać słowa kluczowe”.

Jak pozycjonować stronę dzięki obrazom i grafikom?

Obrazy na stronie internetowej również pomagają w pozycjonowaniu strony. Dlaczego? Coraz więcej wyszukiwań odbywa się przez grafiki. Ponad 22% wszystkich wyszukiwań to wyszukiwania grafiki.  Roboty Google przyglądają się więc obrazom w witrynie. Jak to wykorzystać?

ALT TAG

To znacznik zdjęcia, który jest alternatywą tekstową dla obrazu. To tekst opisujący, co jest na zdjęciu. Korzystają z niego osoby z niepełnosprawnościami, które mają problemy z czytaniem. Program czyta im zawartość strony, w tym także opisy obrazów.

Alt tag pomocny jest też w sytuacji, gdy z jakiegoś powodu obraz jest niedostępny.  Internauta przeczyta sobie, co na nim było. 

Roboty Google dzięki alt tagowi lepiej rozumieją kontekst treści. Opisując, co jest na obrazie, warto więc dodać słowo kluczowe do opisu. To kolejny drogowskaz dla algorytmu Google’a.

Jak pozycjonować stronę – optymalizuj obrazy

Kolejną rzeczą, którą możesz zrobić dla swojej strony, to zmniejszenie obrazów. Im mniejsze, tym szybciej się wyświetlą. Oczywiście z zachowaniem ich jakości. Szybkość strony ma znaczenie dla rankingu Google i dla SEO.

Jak pozycjonować stronę dzięki linkom?

W artykule na stronie internetowej dobrze jest umieścić linki. 

Linki wewnętrzne

Co to takiego? Umieszczanie w artykule linków do innych Twoich tekstów. Pomaga to zwiększyć ruch na stronie. Internauta spędzi więcej czasu, czytając Twoje treści. A to oznacza mniejszy współczynnik odrzuceń.

Za linkami podążają też roboty Google’a. Budują mapę witryny. Plus dla Ciebie. W tym artykule już na samym początku podlinkowałam mój poprzedni artykuł o tym, czym właściwie jest SEO. Kto nie wie, kliknie i mam szansę na to, że pobędzie dłużej na blogu.

Linki zewnętrzne

To linki do innych (wartościowych) stron. Podpowiadają one robotom Google’a, że trafiły na treść dobrej jakości. Nie wiadomo dokładnie, co o niej decyduje. Dobrze jest jednak wybierać linki do popularnych witryn (dobrze pozycjonowanych) o podobnej tematyce. 

Linki do wartościowych treści dają internaucie możliwość pogłębienia wiedzy na dany temat. A oprócz tego pokazują, że przygotowując artykuł, dobrze się przygotowałaś.

Właśnie przyjęłaś sporą dawkę wiedzy na temat SEO. Wiesz już co nieco o tym, jak pozycjonować stronę. Możesz zacząć to robić swojej stronie internetowej. Teraz potrzebujesz cierpliwości, bo efekty strategii SEO nie będą widoczne od razu. Kiedy jednak Twoja strona wskoczy na wyższe pozycje wyszukiwarki, będziesz wiedzieć, że się opłaciło.

author-avatar

Kasia Zubrzycka-Sarna, copywriterka, założycielka marki Pisarenka, autorka e-booków o blogowaniu oraz współautorka książki “Chcę WWWięcej”. Na pisarenkowym blogu podpowiada, jak moc słowa wykorzystać w budowaniu własnej marki.

Może zainteresuję Cie rownież: