"Tekst o mnie. Jak nie wyjść na sztywniarę?" Darmowy poradnik

Pobierz

Już wiesz, że nie napiszesz samodzielnie tekstu na swoją stronę internetową. A przynajmniej nie takiego, który Ci się marzy. Wpisujesz więc w wyszukiwarkę „copywriter cena tekstu” i… możesz przecierać oczy ze zdumienia. Za moment dowiesz się dlaczego.

Brak cennika

Nie na każdej stronie copywritera znajdziesz cennik. Zamiast tego zobaczysz zdanie w stylu: “Zlecenia wyceniam indywidualnie”.

Dla mnie to nic dziwnego. Przez kilka lat sama nie podawałam cennika, bo… każde zlecenie wyceniam indywidualnie. 

Jednak z czasem dotarło do mnie, że jest jakiś pułap cenowy, poniżej którego nie zjeżdżam, więc dlaczego nie miałabym się podzielić nim z klientem? Zwłaszcza że cennik copywritera na stronie oszczędza mi czas. Kiedy odwiedzający moją witrynę widzi cenę, wie, czy go stać na teksty, czy nie. I oboje nie tracimy czasu na mailowanie na ten temat.

Do podania ceny usług tknęła mnie jedna rzecz – książka Marcusa Sheridana „Co chce wiedzieć klient”. Spec od inbound marketingu pisze w niej, że “cena, produkt” to schemat jednej z częściej wyszukiwanych fraz w internecie. Ułatwiam więc życie klientowi, jednocześnie pracując nad pozycją swojej strony.

Dlatego na mojej stronie pojawiła się “cena od”. Jeśli chcesz się z nią zapoznać, zobacz ofertę Pisarenki.

Od czego zależy cena

Dlaczego nie mogę napisać w ofercie jednej ceny za 1000 znaków ze spacjami? Możesz myśleć, że przecież tekst to tekst. Siadasz, piszesz i gotowe. Gdyby tak było, to nie szukałbyś copywritera.

Cena zależy od:

Nie napiszę tekstu na każdy temat. Nie jestem omnibusem. Są tematy, w których czuję się jak ryba w wodzie, np. te dotyczące pisania. Są też tematy, które wymagają wyszukania informacji i to nie tylko w internecie. 

Kiedy dostałam zlecenie na napisanie tekstów na blog kliniki weterynaryjnej tym, co zaważyło o cenie, były materiały, które klient mi dostarcza. Dzięki temu ja nie muszę szperać w naukowych pismach o metodach leczenia zwichniętej rzepki, a klient ma niższą cenę i pewność, że tekst będzie merytorycznie poprawny.

Tekst “O mnie” powstaje według wypełnionego przez klienta briefu. Tutaj większość informacji do stworzenia treści już mam. 

Natomiast tekst na landing page powstaje również na podstawie wypełnionego briefu, ale oprócz tego przyglądam się grupie docelowej, grzebię na forach i grupach facebookowych, a wszystko po to, żeby tekst spełnił swój cel. Muszę dowiedzieć się co i jak mówią klienci mojego klienta, żeby do nich jak najlepiej dotrzeć poprzez treść. Tekst na landing page będzie więc droższy niż tekst “O mnie”.

Czasem klienci pytają mnie o cenę opisu produktu, a przy ustaleniach okazuje się, że to nie będzie opis produktu tylko cała strona sprzedażowa, która jest 7x droższa. 

Dlatego tak ważne jest dogadanie się co do szczegółów zlecenia.

Copywriter cena za 1000 znaków, czyli jak wycenia się tekst

  1. Cena za 1000 zzs – ten przelicznik znajdziesz w wielu ogłoszeniach. ZZS to znaki ze spacjami. Sama takiego używam przy artykułach blogowych, bo przed podjęciem zlecenia trudno powiedzieć, ile będzie kosztował skończony tekst. Ile znaków muszę napisać, żeby wyczerpać temat? Mogę umówić się z klientem na konkretną liczbę znaków, ale z doświadczenia wiem, że potem różnie bywa. Klient chce krótki tekst, a potem okazuje się, że w krótkim nie da się zawrzeć wszystkich informacji, które chce przekazać odbiorcy.
  2. Cena za tekst. Tekst na stronę główną, landing page, tekst “O mnie” – tu cena jest stała, ale muszę poznać więcej szczegółów zlecenia, żeby sprawdzić, czy są jakieś niestandardowe rzeczy, które trzeba w niej uwzględnić. 
  3. Cena za pakiet tekstów. U copywritera możesz zamówić pakiet postów do social mediów czy tekstów newslettera. Cena zależy od liczby tekstów, a także od dodatkowych zadań copywritera. Czy będzie wrzucał tekst do social mediów lub do WordPressa? Czy wymagasz od copywritera, żeby przygotował grafiki? 

Dlaczego ceny się różnią?

Masz już kilka osób, którym chciałabyś zlecić napisanie swoich tekstów. Każda z tych osób podała Ci inną cenę swojej usługi. Znowu możesz pomyśleć: “Przecież tekst to tekst – powinien kosztować tak samo”.

Od czego jeszcze zależy, ile zapłacisz copywriterowi?

Doświadczenie

Taniej zapłacisz komuś, kto dopiero się uczy, drożej – specjaliście. Tak jak u fryzjera. Stażystce zapłacisz parę groszy, bo jesteś trochę jej królikiem doświadczalnym. Będzie starała się zrobić Ci najlepszą fryzurę, jaką potrafi, ale efekt może być różny. Specjalistka ma pewną rękę i zna wartość tego, co robi.

Wiedza

Copywriter to nie tylko pisarz. To psycholog, marketer, social media specjalista, content manager w jednym. Im więcej wie, tym lepszy jest Twój tekst. Każde szkolenie czy kurs pozwala copywriterowi wejść na wyższy poziom, a tym samym cena jego usług rośnie, bo te szkolenia też kosztują.

Renoma

Wrócę do fryzjerki. Możesz trafić do salonu, w którym zrobią Ci spoko włosy za przeciętną cenę. A możesz przyjść do atelier, w którym czeszą się same gwiazdy. Tu wiadomo, zapłacisz krocie. Copywriter, który może pochwalić się w portfolio współpracą ze znanymi markami, może wyceniać drożej swoją pracę.

Cena copywritera – ile zapłacisz?

To zależy w dużym stopniu od Ciebie. 

Jeśli chcesz zapłacić mniej, możesz skorzystać z usług początkującego copywritera. Jak sprawdzić, czy ktoś dopiero zaczyna? Najprościej poprosić o portfolio. 

Początkujący, nie znaczy zły. Osoby tuż po kursie mają świeżą wiedzę i bardzo się starają, żeby teksty były świetne, a ich nazwisko poleciało dalej w świat razem z pozytywną opinią.

Więcej zapłacisz, kiedy zlecasz copywriterowi dodatkowe zadania – wrzucanie wpisów na blog, tworzenie grafik czy opracowanie strategii content marketingowej. A także wtedy, gdy Twój temat jest bardzo specjalistyczny i będzie wymagał czasochłonnego researchu. (Jeśli nie chcesz za to płacić, udostępnij copywriterowi swoje materiały).

Rada copywriterki

Jeśli znalazłaś copywritera, którego teksty robią na Tobie wrażenie i czujesz, że się dogadacie – zapłać tyle, ile proponuje. Bo może się tak zdarzyć, że weźmiesz kogoś tańszego, z kim nie do końca się zrozumiesz i dostaniesz teksty może dobre, ale bez tego flow, o które Ci chodziło. Stracisz czas i zostaniesz z tekstem, który Ci się nie podoba. I znowu zaczniesz wpisywać w wyszukiwarkę “copywriter cena”, biedniejsza już o parę stówek.

A może właśnie poczułaś to flow i szukasz kogoś, kto napisze Twoje teksty w podobnym stylu jak ten artykuł? Wskakuj do oferty Pisarenki i sprawdź, jak wygląda mój cennik copywritera.

author-avatar

Kasia Zubrzycka-Sarna, copywriterka, założycielka marki Pisarenka, autorka e-booków o blogowaniu oraz współautorka książki “Chcę WWWięcej”. Na pisarenkowym blogu podpowiada, jak moc słowa wykorzystać w budowaniu własnej marki.

Może zainteresuję Cie rownież: