Jak napisać świetny nagłówek? Ucz się z kobiecych portali!
Opublikowany 14 lutego 2022 w kategorii Webwriting
Możesz stworzyć świetny tekst, ale bez skutecznego nagłówka, internauta go nie przeczyta. Tylko dzięki dobremu tytułowi przekonasz czytelnika, że warto zajrzeć w treść. Jak zatem napisać świetny nagłówek?
Czy wiesz, że tylko 2 osoby z 10 przeczytają Twój tekst? Aż 8 z nich rzuci okiem tylko na nagłówek i nic więcej? To trochę tak, jakbyś robiła prezentację dla 10 klientów i po pierwszym zdaniu, które wypowiedziałaś, z sali wyszłoby aż 8 z nich. Pewnie zrobiłoby Ci się przykro, bo poświęciłaś czas, by przygotować się do wystąpienia. A tu tylko 2 słuchaczy!
Myślisz, że to Cię nie dotyczy, bo nie prowadzisz bloga? (A warto, warto. Zobacz, dlaczego prowadzenie bloga firmowego to dobry kierunek). A co jeśli piszesz o swoim produkcie i Twój nagłówek nie powala na kolana (albo, co gorsza, nie ma go wcale?). Czytelnik nigdy się nie dowie, w czym Twój produkt mu pomoże i stracisz klienta.
Czy piszesz blog, czy tekst oferty, czy nawet zwykły post na media społecznościowe – nagłówek to połowa sukcesu. Dlatego musi być cholernie dobry, by pokazał, że jest tu coś, co warto przeczytać.
Jak to zrobić? Jest na to kilka sposobów, które możesz podpatrzeć na kobiecych portalach. W artykule wykorzystałam przykłady z Wysokich Obcasów, Twojego Stylu i bloga Pani Swojego Czasu. Ty możesz grzebać jeszcze głębiej.
Tylko wtedy będzie skuteczny, jeśli spełnisz tę obietnicę tym, co napiszesz poniżej.
Jeśli trafisz na tak zatytułowany artykuł:
Jak Francuzki dbają o urodę? 12 zasad, które warto wprowadzić do swojej urodowej rutyny
To liczysz na to, że dostaniesz garść przydatnych porad, co zrobić, by wyglądać lepiej. Gdy nie znajdziesz tego w artykule, będziesz zawiedziona, prawda?
Zadaj sobie 3 pytania:
Dzięki temu trafisz do tych osób, do których chcesz pisać. Jeśli tworzysz artykuł o wózkach dziecięcych, kieruj słowa do mam, które spodziewają się dziecka albo już je mają, ale nie są zadowolone ze swojego wózka.
Znajdź problem i pokaż rozwiązanie. Kiedy przeszukiwałam internet, przygotowując się do tego artykułu, trafiłam na nagłówek, który kliknęłam od razu:
Jak odzwyczaić dziecko od pieluchy? Jest jeden prosty patent
Zainteresował mnie ten temat, bo akurat przygotowuję się do odpieluchowania mojej pociechy. Mam problem, a autor pokaże mi, jak go rozwiązać. I to szybko! Tylko jeden patent! A ja myślałam, że to żmudny proces, który trwa miesiącami. I weszłam w to.
Szukaj sposobu, by napisać swój tekst inaczej. Zainteresuj. Zaintryguj. Jak? To już zależy tylko od Ciebie. Popatrz na ten artykuł. Wyróżnia się ze 100 podobnych poradników tym, że skupia się wokół nagłówków z prasy kobiecej. I być może zaciekawił Cię właśnie ten fakt.
Świetne nagłówki nie biorą się z sufitu. To wypracowane przez dziesiątki lat przez najlepszych copywriterów formuły.
Jeśli przyjrzysz się tytułom artykułów, do czego zachęcam, to zauważysz w nich pewne podobieństwa. Nie chodzi o to, by kopiować je słowo w słowo, a raczej zrozumieć mechanizmy, na jakich bazują i tworzyć swoje nagłówki.
Przedstawię Ci 5 takich formuł.
Ludzie chcą wiedzieć, ale nie mają czasu, by wertować książki i internet w poszukiwaniu rozwiązania. Jeśli dasz im je szybko i w lekkiej formie, będą zadowoleni. Nie bez powodu tytuły rozpoczynające się od: Jak… są najczęściej spotykane. I działają!
Popatrz:
Przed sezonem narciarskim. Jak szybko poprawić kondycję i odporność?
„Mój szef jest idiotą”… Jak przestać się denerwować w pracy i spojrzeć przychylnie na przełożonego
Jak nie być na diecie, a jeść lepiej?
W tych nagłówkach oprócz standardowego pytania „jak?” ukrywa się coś więcej. To korzyść, a właściwie 2 korzyści:
Oprócz „jak?” możesz skierować też inne pytanie do czytelnika:
Co można zyskać, jedząc zdrowiej z “Bez liczenia i ważenia”?
Dlaczego warto praktykować jogę?
Dlaczego warto znać podstawy projektowania i do czego mogą Ci się przydać?
Autorki tekstów nie pokazują tu, jak coś zrobić, ale dlaczego to jest fajne. Wszystkie tytuły zawierają korzyść dla czytelnika.
Żeby w nagłówku odpowiedzieć na pytania, które najczęściej zadają klienci, trzeba je poznać i wykorzystać w nagłówku. Niektóre z nich są jednakowe dla każdej branży. Sprawdź, jakich 5 pytań najczęściej zadają klienci.
Nagłówki z liczbą, listy, rankingi top – to lubią internauci, mimo że często się do tego nie przyznają.
6 prostych nawyków, które warto wprowadzić, żeby mieć włosy w dobrej kondycji
6 porad, które pomogą Ci rozpocząć naukę języka (lub podrasować ten, który już znasz)
Zaletą wyliczanek jest to, że porządkują tekst, dzielą go na części, nadają mu strukturę. Łatwiej się go pisze. A czytelnik wie, czego się spodziewać.
Kieszonkowe to przeszłość, cyfrowe dzieci nie ogarniają gotówki. 5 rad, jak nauczyć je zarządzania pieniędzmi
Ten nagłówek oprócz wyliczanki i formuły Jak… ma w sobie coś jeszcze – mocne stwierdzenie, które intryguje. Mamy 14-latków klikną, by dowiedzieć się czegoś więcej.
Wpisujesz tę frazę w wyszukiwarkę? To kolejny sposób na chwytliwy nagłówek.
Zen To Done. Proste sposoby na zwiększenie efektywności – recenzja książki
Pomysły na notes w kropki – kreatywne propozycja DIY
Sposób na narcyza: jak go rozpracować i ułożyć z nim relacje? Rozmawiamy z ekspertką
Ostatni nagłówek zawiera w sobie 2 formuły – Sposób na i Jak… plus zasadę podwójnej korzyści. I o to chodzi. Można użyć kilku formuł w tytule. Bawić się zasadami z korzyścią dla nagłówka.
Będę się powtarzać: czytelnik nie ma czasu. Jeśli mam do wyboru Sposób na idealne przyjęcie lub Szybki sposób na idealne przyjęcie, to wybieram ten artykuł, który oferuje mi coś, co się stanie szybko.
Fajnie byłoby śpiewać jak Adele, bawić się jak Paris Hilton czy mówić po angielsku jak królowa Elżbieta. Korzystaj z formuły:
(Zrób coś) jak (przykład światowej klasy)
Jeśli osoba, o której mowa, jest dla Twojego czytelnika autorytetem, zajrzy on do artykułu.
Następny nagłówek pokazuje, jak można wykorzystać tę zasadę. Nieco od niej odbiega, ale czytelnik podpatruje celebrytkę, którą zna z ekranu.
„I tak po prostu”. Co czyta Carrie Bradshaw w kontynuacji słynnego serialu
Znasz już 5 copywriterskich formuł pisania nagłówków. W książkach dla copywriterów znajdziesz ich o wiele więcej. Najważniejsze jednak, byś pisząc nagłówek, pamiętała o tym, żeby:
I na koniec jeszcze jeden copy tip.
Jeśli chcesz pisać coraz lepsze tytuły, podglądaj innych. Studiuj nagłówki w gazetach i na portalach i zastanów się, dlaczego są dobre. I pisz, pisz, pisz. Nigdy nie wiadomo, który nagłówek przyniesie Ci zyski w postaci czytelników i te na bankowym koncie.
Masz już świetny nagłówek? A może nawet cały tekst? Sprawdź, jak posprzątać w tekście, żeby lepiej się go czytało.
Kasia Zubrzycka-Sarna, copywriterka, założycielka marki Pisarenka, autorka e-booków o blogowaniu oraz współautorka książki “Chcę WWWięcej”. Na pisarenkowym blogu podpowiada, jak moc słowa wykorzystać w budowaniu własnej marki.