Szablony artykułów, które ułatwiają blogowanie.

Pobierz szablon za darmo

Chcesz pisać blog, ale nie wiesz, od czego zacząć? Na pewno nie od pustej strony edytora tekstowego, na której zniechęcająco miga kursor. Wiesz dlaczego? Bo pisanie to tylko jeden z elementów strategii content marketingowej, czyli tworzenia treści, które mają przynieść określony efekt. Zaraz pokażę Ci, co trzeba zrobić jeszcze przed napisaniem pierwszego zdania.

Zanim siądziesz do pisania, musisz przemyśleć kilka rzeczy. Brzmi trywialnie, ale bez tego włożysz pracę i czas w coś, co zaprowadzi Cię donikąd.

Z prowadzeniem bloga jest jak z wyjazdem za granicę. Trzeba określić cel podróży, jej uczestników, co będziecie robili na miejscu, jak długa będzie wycieczka i jaki jest ogólny plan wyjazdu. Bez wcześniejszego rozeznania możesz np. trafić z dzikim czterolatkiem do hotelu bez placyku zabaw i bez basenu albo zamiast apartamentu w spokojnej dzielnicy, zamieszkać obok wesołego miasteczka.

Jak zacząć pisanie bloga?

Odpowiedz sobie na poniższe pytania:

Po co Ci blog?

Wiem, wiem, marzysz o tym, by sprowadzić klientów na swoją stronę internetową. Ale po co? 

Do kogo piszesz?

Kiedy ustalisz, kogo chcesz przyciągnąć do swojej strony internetowej, łatwiej Ci będzie wybrać tematy. Dlatego już na samym początku określ grupę odbiorców Twoich tekstów.

Jeśli myślisz, że możesz pisać do wszystkich, to muszę wyprowadzić Cię z błędu. Czy wszyscy kupują twoje produkty? Założę się, że jest to określona grupa osób. 

Moją grupą, do której piszę, są kobiety, które prowadzą własny biznes i chcą nauczyć się, jak pisać świetne teksty. I właśnie takie kobiety chcę przyciągać. Mój blog raczej nie zainteresuje gościa pracującego w banku. No chyba że ten chłopak prowadzi swojego bloga 😉

O czym będziesz pisać?

Zastanów się, o co pytają Twoi klienci. Jakie mają problemy? Co może ich interesować? Wypisz te wszystkie pytania. Czy możesz udzielić na nie odpowiedzi w artykułach na blogu? 

Wybierz jeden duży temat, o którym będziesz pisać, a potem staraj się tworzyć artykuły wokół tego tematu. 

Przykład:

Jeśli jesteś fotografką ślubną, możesz stworzyć takie artykuły:

Jak często będziesz pisać?

Kiedy jesteś na początku blogerskiej drogi, masz wielki zapał. Też tak miałam. Chciałam publikować co tydzień. Zaczęłam od 3 artykułów w miesiącu (sporo, co?). A potem kolejny pojawił się za miesiąc, a następny za 6. Miałam przecież życie, pracę, klientów i mało czasu, żeby tworzyć tak często artykuły.

W blogowaniu ważna jest regularność. Lepiej jeśli wrzucasz jeden artykuł na miesiąc, ale przez cały rok, niż 12 artykułów w 3 miesiące, a potem cisza. Google tego nie polubi i nie będzie lepiej pozycjonowało Twojej strony.

Jak zacząć pisanie bloga? Zrób content plan

Tematy, o których myślałaś dwa punkty wyżej, ubierz w robocze tytuły. Wypisz je wszystkie. Zrób sobie plan na najbliższe miesiące. Uchroni Cię on od zmory blogera, czyli gapienia się w migający kursor na pustym dokumencie tekstowym. 

Nie siadaj od razu do pisania

Wybierz temat, od którego chcesz zacząć. Daj sobie parę dni na to, żeby przepracować go w głowie. 

Pomysły na to, co napisać i jak ubrać to w słowa mogą przyjść w najmniej oczekiwanym momencie, np. na fotelu u dentysty (ech, czego się nie robi, żeby nie słyszeć wirującego wiertła).

Teraz już możesz siadać do pisania bloga

Otwórz edytor tekstu Pages, Word czy inny, w którym Ci wygodnie pisać. I zacznij tworzyć swój pierwszy artykuł. A jeśli masz pomysły i czas, żeby napisać kilka na raz, bardzo proszę. To Twój blog.

Przeczytałaś listę wskazówek, jak zacząć pisanie bloga. Zajrzyj też koniecznie do artykułu „Słownik początkującego blogera”. Teraz może wydawać Ci się, że sporo z tym zachodu. Jednak większość rzeczy z tej listy robisz raz albo raz na jakiś czas. 

Kiedy blogowanie wejdzie Ci w krew, to tematy i teksty będziesz wyłapywać z codziennego życia.

Obrazek wyróżniający: Freepik.com

author-avatar

Kasia Zubrzycka-Sarna, copywriterka, założycielka marki Pisarenka, autorka e-booków o blogowaniu oraz współautorka książki “Chcę WWWięcej”. Na pisarenkowym blogu podpowiada, jak moc słowa wykorzystać w budowaniu własnej marki.

Może zainteresuję Cie rownież: