Darmowy minikurs, który zmieni Twoje spojrzenie na pisanie do internetu

Zapisuję się!

O kreatywności, impasie tworzenia i pomysłach na brak weny opowiedziało 4 twórców podczas eventu “Kreatywności rozkwitaj!”. Nadia Długosz, Magda Bereda, Roma Gąsiorowska oraz Maciej Budzich mówili co robią, by podsycać swoją kreatywność. A ja postanowiłam spisać ich wskazówki, żeby się z Tobą nimi podzielić.

* o evencie organizowanym przez Agencję Tears of Joy oraz o prelegentach przeczytasz na końcu artykułu.

“Kreatywność to potencjał, który ma każde dziecko. Jako dorośli zapędzamy się często w układanie świata według wytycznych, które daje nam otaczająca nas rzeczywistość. To dar, który należy w sobie pielęgnować, by będąc dorosłym szczęśliwie rozwijać każdą ze sfer swojego życia oraz radować się mimo trudów i wyzwań, jakie spotykamy”.

Roma Gąsiorowska, źródło: Instagram @sroda_dzien_bloga
Środa Dzień Bloga - Roma Gąsiorowska i Łukasz Kępiński rozmawiają o kreatywnych sposobach na brak weny
Środa Dzień Bloga – Roma Gąsiorowska i Łukasz Kępiński rozmawiają o kreatywnych sposobach na brak weny

Skąd bierze się kreatywność?

Wolność i radość – to dwie rzeczy, które wg Romy Gąsiorowskiej są niezbędne do tego, by powstało coś kreatywnego. Kreatywność rodzi się, gdy czujemy się bezpiecznie, kiedy nie musimy wpasowywać się w świat, który czegoś od nas oczekuje. 

Można ją trenować, kiedy jesteśmy w naturalnych warunkach, tu gdzie czujemy się dobrze. Możemy wtedy np. przygotować kolorowy obiad. Zebrać składniki, zastanowić się nad formą, w jakiej go podamy, nad tym skąd wziąć kolorowe produkty i jak je ze sobą połączyć, żeby było smacznie i pięknie.

Maciej Budzich dodaje do tego zestawu uważność. Trzeba chcieć doświadczać świat.

Magda Bereda i Nadia Długosz dopełniają przepis na bycie kreatywnym jeszcze jednym składnikiem – pasją. Kiedy robisz coś z serducha, powstają naprawdę dobre pomysły.

Dlaczego dieta pudełkowa zabija kreatywność?

Kiedy dostajesz jedzenie w pudełku na śniadanie, obiad i kolację, nie zastanawiasz się nad tym, co by tu dzisiaj zjeść, nie szukasz przepisu, nie tworzysz listy produktów, nie idziesz do sklepu, nie myślisz, gdzie zjesz i z kim zjesz, ani o tym, jak brudne naczynia rozmieścić w zmywarce. Wszystko masz podane pod nos, zjadasz, wyrzucasz pudełko, a myślenie, które potrzebne byłoby do stworzenia dań na cały dzień, znika. A z nim znika też kreatywność.

Według Romy Gąsiorowskiej wrogami kreatywności są stres, pośpiech i brak narzędzi, by zajrzeć w siebie i być otwartym na nowe pomysły. 

15 sposobów na brak weny twórczej, czyli skąd brać pomysły

Komunikatory

Messenger, WhatsApp, i inne chaty, na których piszesz ze przyjaciółkami, potencjalnymi chłopakami, znajomymi czy klientami mogą stać się Twoją bazą pomysłów. 

Nadia Długosz wyznała, że pomysły do swojego kanału na You Tube “Beksy” brała z… Gadu-Gadu (kto jeszcze pamięta ten komunikator? Ja tak!). To były rozmowy z pierwszymi chłopakami, które stały się przyczynkiem do zabawnych scenariuszy.

Zdjęcie z eventu Kreatywności Rozkwitaj
Łukasz Kępiński w wywiadzie z Nadią Długosz podczas wydarzenia „Kreatywności rozkwitaj”

I ja też często sobie myślę, że rozmowy na moim WhatsAppie i Messendzerze mogłyby posłużyć za wstęp do niezłej komedii.

Sytuacje z życia

One też potrafią natchnąć. Sama często wykorzystuję śmieszniejsze fragmenty rodzinnych sytuacji w moim newsletterze, bo chcę dać czytelnikowi nie tylko wiedzę, ale i uśmiech. I wiem, że moje czytelniczki to lubią.  

Książki 

A co jeśli do swojej twórczości potrzebujesz czegoś poważniejszego niż zabawnych gagów? 

Sięgaj do książek. Nie tylko tych branżowych. Wszystkich. Dla Nadii Długosz źródłem inspiracji i niszowych tematów są reportaże.

Maciej Budzich poleca zaglądać na Goodreads. To amerykańska sieć społecznościowa dla czytelników książek. Znajdziesz tu rankingi książek. Możesz sprawdzić, ile cytatów z danej książki inni ludzie uznali za wartościowe. Dzięki temu dowiesz się, czy chcesz tę książkę przeczytać. A może jeden z takich cytatów będzie początkiem Twojego nowego tekstu lub wstępem do rolki na Instagramie?

Cytaty znajdziesz też na stronie Lubimy czytać. To polski serwis internetowy poświęcony książkom.

Maciej Budzich na scenie wydarzenia Kreatywności Rozkwitaj
Maciej Budzich pokazał swoją kopalnię pomysłów na brak weny.

Newsy

Aktualny temat + temat z branży = przepis na dobry content

Jak to działa? Bierzesz na tapet temat, o którym mówią w wiadomościach albo po prostu w Twojej branży. Coś, o czym wszyscy słyszeli i o czym mówią. I próbujesz połączyć to ze swoim branżowym tematem. 

Nieoczywiste połączenie

Maciej Budzich przez 3 miesiące w roku jest przewodnikiem po Islandii. Do promocji tych wycieczek posłużyły mu maskonury – wdzięczne ptaki zamieszkujące wyspę. Maciej wrzucił maskonury do filmów, które wszyscy znają. Jak? Przy pomocy sztucznej inteligencji. W kampanii reklamowej swoich wycieczek stworzył postaci maskonurów jako bohaterów Gry o Tron, The Lost of Us i innych znanych filmów. 

Kreatywne? Jeszcze jak!

Wędrujące maskonury - przykład kreatywnego wykorzystania AI w kampanii reklamowej
Maskonury Maćka Budzicha, czyli jak kreatywnie wykorzystać AI w swoich treściach

„Curation” branży (content curation)

Najpierw zbierasz informacje o całej branży. Ogłaszasz się kimś, kto przygląda się tej branży. 

Po co to robić? Po pierwsze to jest ciekawe. A po drugie dzięki temu docierasz do ludzi z branży, a potem wychodzisz poza nią. Docierasz do swojego środowiska, a potem wyskakujesz jako ekspert poza swoją bańkę.

W ten sposób zadziałała Blanka Bobryk z pracowni odnawiania mebli Blankownia. Stworzyła mapę pracowni odnawiania mebli w Polsce. Dzięki tej mapie ja (zupełnie spoza jej branży) wiem, że 500m od mojego domu jest taka pracownia. A Ty (może jesteś z tej branży a może nie), dowiadujesz się o istnieniu takie spisu z mojego bloga. I jeśli będziesz mieć potrzebę nadać starym meblom nowego życia, już wiesz, żeby zajrzeć na stronę Blankowni.

Taki content curation to mogą być wszelkiego rodzaju rankingi pracowni, firm i produktów w danej branży. O mocy takich rankingów, pisał w swojej książce „Co chce wiedzieć klient” Marcus Sheridan.

Przeglądanie treści innych twórców

Zaglądaj do social mediów innych twórców. Absolutnie nie po to, żeby kopiować! Po to, by można było się do nich odnieść, wyrazić opinię w swoich treściach, odpowiedzieć. Takie działania mają duży wpływ na autentyczność marki. Przeglądanie komentarzy to baza najróżniejszych opinii. Dzięki temu wiesz, co w internecie piszczy i możesz się do tego ustosunkować w swoich treściach.

Notatnik

Nadia Długosz poleca zapisywać wszystko, co przyjdzie człowiekowi do głowy. Najlepiej wieczorem przed snem, spisać swoje strzępki myśli. Nie zawsze potem wiadomo, o co chodziło, ale kiedy cierpisz na brak weny twórczej, fajnie jest do tego sięgnąć, może odgrzebiesz jakiś pomysł, na którego realizację wcześniej nie starczyło Ci czasu?

Zapisywać możesz też dźwięki i rolki z social mediów, posty, zdjęcia – cokolwiek wyda się Ci się fajne i poczujesz, że możesz to zrobić inaczej, lepiej, wykorzystać to w jakiś sposób u siebie.

Zdjęcie z eventu Środa Dzień Bloga o kreatywności i pomysłach na brak weny
Magda Bereda opowiada Łukaszowi Kępińskiemu o jej sposobach na brak weny twórczej

Poproś o pomoc 

Magda Bereda, kiedy dopadł ją kryzys pomysłów na nowe utwory, wymyśliła piosenkę z 3 słów. Jej odbiorcy podają słowa, a ona wybiera 3, z których tworzy coś nowego. 

Pomysł trochę irracjonalny, no bo jak piosenka z 3 słów? 

A jednak Magda, która zaczynała karierę jako 14-letnia dziewczynka, wrzucając covery na You Tube’a, dziś zaprasza do “Piosenki z 3 słów” polskie gwiazdy do wspólnego śpiewania. Wymyślała już piosenki z Piotrem Rubikiem, Enejem i Golcami. 

“Pierwsze skrzypce” – piosenka, którą Magda wymyśliła razem z Golec uOrkiestra stała się wiralem. Artyści nagrali do niej teledysk.

Pomyśleć, że zaczęło się od braku weny…

Jak widać, z niemocy twórczej też mogą urodzić się świetne rzeczy, czasem wystarczy tylko poprosić o pomoc.

Kursy spoza bańki

Przyszedł moment na osobiste wyznanie. Jestem kursoholiczką. Przyznam jednak, że moje kursy do tej pory krążyły raczej wokół pisania i marketingu. Czasem zdarza się, że idę na kurs czy webinar, bo prowadzi go konkretna osoba, nie tyle dla wiedzy, bo często tę wiedzę już mam. Chcę posłuchać raczej podejścia tej osoby do różnych spraw.

Maciej Budzich uświadomił mi, jak z kursów wyciągnąć coś więcej dla swojej kreatywności: trzeba sięgnąć po kursy z nie swojej branży. Poprzebywać z prowadzącym kilka godzin. Poznać jego proces twórczy. Zobaczyć, jakimi ścieżkami podążają jego myśli.

Kurs można sobie wybrać nawet losowo, bo nie chodzi o wiedzę, a o znalezienie czegoś dla siebie – nowego podejścia, czy sposobu na przedstawienie treści.

Maciej Budzich podczas prezentacji - skąd brać pomysły
Kopalnia pomysłów Macieja Budzicha.

Polecane przez Macieja platformy z kursami:

Masterclass – to strona z kursami (płatnymi), ale… możesz na nich posłuchać np. samego Hansa Zimmera, który opowiada o tym, jak tworzy muzykę.

Chcę zostać – tutaj możesz np.  pouczyć się aktorstwa z Michałem Czarneckim lub potrenować głos z Igorem Herbutem.

Inne platformy to: Domestica, Udemy, Creative live.

Break the rules

Kreatywność to nie tylko sam pomysł na treść, ale też i na formę, jak ten pomysł wykorzystasz.

Zastanów się, co by było, gdybyś zrobiła to inaczej? Weź jakąś treść i zmień perspektywę. Albo formę. Spójrz z innej strony.

Nawet jeśli to będzie dobrze znana historia, ale opowiedziana w inny sposób, może uruchomić inne zmysły, inne skojarzenia. 

Z jednego utworu może powstać książka, film, słuchowisko – każde odbierasz inaczej. Każde może być równie pasjonujące, mimo że tę historię już znasz.

Współpraca

Powiew świeżości może wprowadzić zaproszenie innego twórcy do współpracy. Czyż nie za to kochamy duety znanych wykonawców?

Porażka

Czy coś, co jest do bani, może pobudzić kreatywność? A jakże! 

Maciej Budzich dzięki oglądaniu złych prezentacji uczy się, jakich prezentacji nie tworzyć. Podglądanie mechanizmów, które doprowadziły do porażki to niezwykle ciekawe doświadczenie.

Gdzie jeszcze szukać pomysłów?

Mapa Trendów 2024 – narzędzie, które pokazuje, na co zwracać uwagę obecnie i na co przygotować się w przyszłości.

Cannes Lions – Oskary reklamowe.

Kickstarter – platforma dla startupów. Wybierz produkt albo branżę podobną do swojej i poszukaj pomysłu, który Cię zainspiruje.

Nic nie rób

Czasem, gdy brak pomysłów najlepiej nie robić nic. Zająć się sobą. Swoimi potrzebami. Tym, żeby poczuć się dobrze i bezpiecznie. Tak radziła Roma Gąsiorowska. Odpocząć, iść na spacer, znaleźć radość. A pomysły przyjdą same.

Kreatywności rozkwitaj!

Rad ekspertów wysłuchałam podczas eventu “Środa dzień bloga” organizowanego przez agencję Tears of Joy w Centrum Kreatywności Targowa w Warszawie 24.04.2024. Bywanie na wydarzeniach to także świetna inspiracja! Na „Środzie” jestem już kolejny raz. I zawsze wychodzę z głową pełną wiedzy i nowych pomysłów. Jeden z najczęściej czytanych artykułów na moim blogu Jak korzystać ze sztucznej inteligencji, czyli AI w służbie twórcy powstał właśnie po tym evencie (zanim pisanie o AI stało się modne).

Nowych pomysłów możesz poszukać także obserwując twórców, którzy wystąpili podczas „Kreatywności rozkwitaj!”:

Nadia Długosz – od 9 lat działa w internecie. Jej przygoda twórcy internetowego rozkręciła się, gdy podczas imprezy jako 18-latka powiedziała odważnie chłopakom z grupy Abstrachuje, że mogłaby podrasować ich treści. Za 2 dni była już z nimi na planie filmu dla Samsunga. I tak została przez kilka lat, tworząc scenariusze i przygotowując oferty dla reklamodawców Abstrachuje. Stworzyła projekt “Beksy”, subskrybowany przez niemal 2 miliony osób. Dziś działa na własną rękę tworząc treści o podróżowaniu. Nadię znajdziesz tutaj: @nadjowa

Maciek Budzich – jak sam pisze – projektuje podróże, czyli zabiera ludzi na niesamowity trekking po Islandii, a czasem też prowadzi bloga mediafun.pl. To tutaj dzieli się wiedzą na temat mediów, marketingu i internetu. Obserwuje i komentuje niestandardowe działania reklamowe i wszystko, co ma związek z nowymi technologiami i ich zastosowaniem w budowaniu marki. Maćka znajdziesz tutaj: @mediafun

Magda Bereda – artystka, kompozytorka i autorka tekstów. Publikowanie vlogów nastolatki na You Tube stało się jej sposobem na promocję artystycznej twórczości. Zajrzyj do Magdy tutaj: @magdabereda

Roma Gąsiorowska – aktorka teatralna, filmowa i telewizyjna, inspirująca reżyserka, producentka, life-coach i menadżerka kultury. Prezeska i dyrektorka artystyczna W-arte! Open Art Space oraz założycielka szkoły aktorskiej aktoRstudio. Romę znajdziesz tutaj: @romanovak.art

author-avatar

Kasia Zubrzycka-Sarna, copywriterka, założycielka marki Pisarenka, autorka e-booków o blogowaniu oraz współautorka książki “Chcę WWWięcej”. Na pisarenkowym blogu podpowiada, jak moc słowa wykorzystać w budowaniu własnej marki.

Może zainteresuję Cie rownież: