Co takiego robi copywriter, że jego teksty potrafią zarobić grubą kasę? Dobiera kilka słów, które przekonują ludzi, żeby kupili właśnie ten odkurzacz, a nie drugi, niemal identyczny, ale gorzej “opowiedziany”. Czym różni się tekst napisany przez copywritera od tekstu zwykłego człowieka, który skończył liceum?

Na pytanie: 

Czym się zajmujesz?

szybko przestałam odpowiadać, że copywritingiem. Kiedy tak mówiłam, moi znajomi i rodzina drapali się w głowy i pytali dalej: 

– A właściwie, co robi copywriter?  

Zaczęłam więc opowiadać, że:

Nadal niewiele to wyjaśniało, bo żadne z tych stwierdzeń nie odpowiada w pełni na pytanie: czym zajmuje się copywriter? Dlatego, zamiast budować nowe definicje, zaczęłam przytaczać pewną historię.

Co robi świetny copywriter?

Wyobraź sobie gwarną ulicę Nowego Jorku lat 50 XX wieku. Pracownicy agencji reklamowych, które powstają jak grzyby po deszczu na Madison Avenue, ruszają na lunch. Wśród zabieganej masy ludzi jest jeden człowiek, który nigdzie nie pędzi. To niewidomy, który stoi i prosi o pieniądze. Przed nim leży kawałek kartonu z napisem: Jestem ślepy.

Ludzie nie zwracają uwagi na biedaka. Kubek na datki pozostaje pusty. Obok żebraka zatrzymuje się dwóch facetów. Jeden z nich przedstawia się niewidomemu i pyta, czy może dopisać parę słów do jego wezwania. Dzięki temu skłoni przechodniów, by stali się bardziej hojni.

Żebrak zgadza się. Rosser Reeves pionier reklamy telewizyjnej, dopisuje 4 słowa, odkłada kartkę i odchodzi. Parę kroków dalej wraz z kolegą obserwuje, co się wydarzy. Założyli się o to, czy dopisek zmieni sytuację ślepca. I co widzą? Przechodnie czytają, zatrzymują się i zapełniają kubek monetami i banknotami. Słowa, które dopisał spec od reklamy, zapewniają niewidomemu niezłą kolację na następnych kilka dni.

Tak działa robota dobrego copywritera

Ciekawi Cię, co dopisał Reeves? Pewnie, przecież inaczej nie dotarłabyś do tego momentu. Oto słowa, które zatrzymały przechodniów:

Jest wiosna, a ja jestem ślepy 

Ludziom zrobiło się żal człowieka, który nie może zobaczyć kwitnących w okolicznym parku magnolii. I poczuli potrzebę, by umilić niewidomemu dzień drobną monetą wrzuconą do kubka.

Co robi copywriter? Zamienia słowa na emocje

Nie ma nic odkrywczego ani w tym, że jest wiosna, ani w słowach:  Jestem ślepy. To nie poemat, to fakty. Czy czujesz jakiej mocy nabrały, gdy dobry copywriter zestawił je w odpowiedni sposób?

Tak działa copywriting – zamienia słowa w emocje, by wywołać reakcję. Czasem wystarczą 4 odpowiednio dobrane wyrazy, by potencjalny klient stwierdził: 

Wow! Wiesz, czego mi trzeba.

Właśnie znalazłem rozwiązanie mojego problemu.

Super, biorę to! 

Co robi copywriter? Nadaje znaczenia przedmiotom

Zdecydujesz się na zakup najnowszego telefonu Samsunga nie dlatego, że potrzebujesz urządzenia do gadania z rodziną i znajomymi. Jeśli by tak było, wzięłabyś najtańszy. Kupisz Samsunga Galaxy S20 FE, bo jak mówi reklama:

To telefon, który daje Ci to, czego chcesz, aby robić więcej rzeczy, które kochasz.

A Ty chcesz robić doskonałe zdjęcia oraz filmy i dzielić się z całym światem wszystkim tym, co Cię inspiruje. Pragniesz, by jakość transmisji video była jak najlepsza, a spotkania on-line z najbliższymi odbywały się bez zakłóceń. A że do tego najlepszy będzie Samsung Galaxy, przekonał Cię właśnie copywriter.

Co może zrobić copywriter dla Ciebie i Twojej firmy?

Przypuśćmy, że prowadzisz biznes. Chcesz, żeby ludzie znaleźli Twoją firmę. Potrzebna Ci jest strona internetowa. Znalazłaś programistę, który zrobi Ci piękną witrynę, a on, prędzej czy później, zapyta Cię o teksty. Jeśli chcesz, żeby te teksty były skuteczne, żeby odpowiedni ludzie trafiali na Twoją stronę – musisz co nieco wiedzieć o zasadach pisania do internetu albo zlecić napisanie tekstów copywriterowi.

Zastanawiasz się, co to za filozofia napisać teksty na stronę internetową? Parę informacji o firmie i pokazanie produktów z cenami już nie wystarczy. Internauta, który wejdzie na Twoją stronę, powinien poczuć się, to tu chcę być. Tego potrzebuję. Pokaż mi więcej!

Co robi copywriter? Oprowadza po stronie internetowej

Strona główna

Strona główna powinna poprowadzić internautę za rękę (dosłownie za rękę! przecież musi nią klikać dalej ;)). Od tekstu i układu strony zależy, gdzie potencjalny klient przejdzie dalej. Nie chcesz chyba żeby po wejściu na stronę główną, pomyślał: “Eeee, nic tu dla mnie nie ma.” albo “A tak właściwie, co tu sprzedają?”.

O firmie

Strona “O mnie” czy “O firmie” musi zachęcić do współpracy z Tobą. Pokazać, że nie jesteś kopią podobnych biznesów działających w Twojej branży. Musi Cię wyróżnić w niebylejaki sposób. Dzięki odpowiednim pytaniom copywriter wyciągnie od Ciebie informacje, o których sama nigdy byś nie pomyślała, że mogą posłużyć do fajnego tekstu o Tobie. 

Strona sprzedażowa

A oferta? Albo landing page? Dla Ciebie powinny być to najbardziej dopieszczoną zakładki na Twojej stronie. Strona sprzedażowa to Twój pracownik, który będzie opowiadał potencjalnemu klientowi, co tu dostanie i za ile. I dlaczego właśnie od Ciebie powinien kupić. 

Co robi copywriter, piszący stronę sprzedażową, inaczej niż ktoś, kto nie zajmuje się copywritingiem? Sprawdza, czego pragnie klient, jakim językiem się posługuje, jakie słowa do niego przemówią. Drąży, bada i myśli. Informacje zbiera w całość i przefiltrowuje je przez zasady sprzedaży, marketingu, a nawet psychologii. To wszystko składa w porządny tekst, który zadziała na czytelnika.

Opisy produktów

Masz setki artykułów w sklepie? Już nie tylko ich zdjęcia decydują o tym, czy klient kliknie kup teraz. Tekst także musi mu opowiedzieć o tym, jak bardzo potrzebuje właśnie tego, co masz do sprzedania. Same dane techniczne nie wystarczą. Te teksty też śmiało możesz zlecić copywriterowi.

Reklama

Strona internetowa to nie wszystko. Nikt jej nie znajdzie, jeśli nie będziesz jej promować. Możesz to zrobić, reklamując się np. w Google Ads lub na Facebooku. To jest inwestycja, którą musisz powtarzać co jakiś czas. Być może aż do końca świata. Jeśli Twoja reklama nie działa, zastanów się, nie tylko nad zmianą ustawień, ale i nad tekstem. Może powinien spojrzeć na niego copywriter?

Content marketing 

Oprócz płatnej reklamy możesz skorzystać z bezpłatnej promocji – marketingu treści. To znaczy prowadzić firmowy kanał w social mediach (na Facebooku, Instagramie czy LinkedInie) i/lub założyć blog ekspercki. 

Niby nic to nie kosztuje, ale tworzenie wartościowych treści zajmuje mnóstwo czasu. Bo nie mówimy tu o postach, typu “To moja kawka. A jak Tobie mija dzień”. To nie jest content marketing. Musisz zastanowić się, czy masz na to czas.

Artykuł na blogu to nie tylko przyzwoicie napisany tekst. To wyczerpująca odpowiedź na temat tego, co chce wiedzieć klient. To tekst napisany zgodnie z zasadami webwritingu. To wreszcie tekst, w którym słowa kluczowe są ułożone z sensem tak, by podbijały pozycje strony w wynikach wyszukiwarki. 

Jeśli jesteś tego wszystkiego świadoma i Twoje teksty wymiatają w “internetach”, to super! Możesz pochwalić się nimi pod tym artykułem. 

Jeśli teksty na stronie Twojej firmy lub w mediach społecznościowych są takie sobie i nie przynoszą spodziewanych efektów, to powinnaś nad nimi popracować. Możesz zacząć od poszperania w internecie i sprawdzenia, co zrobić, żeby pisać skuteczne teksty.

A jeśli nie masz na to czasu i chcesz mieć wartościowe teksty dobrej jakości, to znajdź dobrego copywritera i zleć mu ich napisanie.

Niewidomy miał szczęście, bo pomógł mu spec od reklamy. I to nie byle jaki! Jego reklama leku na ból głowy Anacin w ciągu 7 lat zarobiła więcej niż film Przeminęło z wiatrem w ciągu 25 lat. Życzę Ci, byś także odnalazła celne słowa dla swojej oferty lub spotkała wyjątkowego copywritera, który pomoże Ci zawładnąć tłumem klientów.

Jeśli chcesz wiedzieć, jak zlecić teksty, zajrzyj do artykułu “Jak przebiega współpraca z copywriterem”.

author-avatar

Kasia Zubrzycka-Sarna, copywriterka, założycielka marki Pisarenka, autorka e-booków o blogowaniu oraz współautorka książki “Chcę WWWięcej”. Na pisarenkowym blogu podpowiada, jak moc słowa wykorzystać w budowaniu własnej marki.

Może zainteresuję Cie rownież: